Autorahoituksen avulla saat jaettua auton kokonaishinnan sinulle sopivan kokoisiin kuukausieriin. Koska kuukausihinnat ovat kiinteät, ne on helppo ennakoida omassa budjetissa. Osamaksurahoituksessa myös korko pysyy kiinteänä koko sopimuskauden ajan, joten mahdollista korkojen nousua ei tarvitse miettiä.
- Autorahoitusta haettaessa on hyvä ottaa huomioon, että rahoituksen kuukausierä on omaan maksukykyyn nähden oikealla tasolla, muistuttaa OP:n rahoitusjohtaja Jussi Leppinen.
Vakuutena toimii ostamasi auto, joten et tarvitse erillistä takaajaa lainallesi. Rahoitettava auto on rahoitusyhtiön omistuksessa koko sopimuskauden ajan. Kun auto on maksettu kokonaisuudessaan loppuun, sen omistajuus siirtyy sinulle. Sopimuskauden ajan olet auton haltija. Maksuajan päätyttyä auto on omasi.
Rahoitettu auto täytyy vakuuttaa ja sille tulee hankkia kasko. Autorahoitusta voit kysyä suoraan automyyjältäsi. Myyjä voi hakea sinulle luottopäätöstä jo tarjouksen teon yhteydessä ja päätöksen saa yleensä heti.
Rahoitussuunnitelma
- Osamaksun kuukausierä muodostuu rahoitettavasta pääomasta, rahoituksen korosta ja käsittelykulusta, opastaa Leppinen.
Rahoituslaskurin avulla voit laskea juuri sinulle sopivan rahoitussuunnitelman. Kannattaa kuitenkin muistaa, että rahoituslaskurilla tehty laskelma on vain suunnitelma. Rahoitussopimus vaatii aina erillisen luottopäätöksen sekä kasko- ja liikennevakuutuksen.
Rahoituksen kuukausierään voit vaikuttaa monella tapaa; voit valita sopimuskauden pituuden sinulle sopivaksi, maksaa suuremman käsirahan tai vaihtoehtoisesti jättää suuremman viimeisen erän. Rahoituslaskuri näyttää sinulle myös autorahoituksesta aiheutuvat kulut.
Autorahoitussopimuksen pituudella on suora vaikutus kuukausierän suuruuteen. Pidentämällä rahoituksen pituutta, kuukausierä pienenee, mutta kulut sen sijaan jakautuvat pidemmälle ajalle. Rahoituksissa, joissa maksuaika on pidempi, ehtii kuluja kertyä myös enemmän. Meillä Käyttöautolla yleisin sopimusaika on 60 kuukautta. Maksimissaan rahoitussopimuksen maksuaika on 72 kuukautta.
Käsiraha ja rahoituksen viimeinen erä
Vaihtoauton käyttäminen käsirahana on yleisin ratkaisu, mutta auto on mahdollista saada osamaksulla myös ilman käsirahaa. Käsirahan käyttäminen on kuitenkin järkevää, sillä se on helppo tapa vaikuttaa rahoitettavaan osuuteen; suurempi käsiraha on fiksuin tapa pienentää auton kuukausierää.
- Käsirahan on oltava myös riittävän suuri, jotta se helpottaa kesken sopimuskauden tehtäviä muutoksia, esimerkiksi auton vaihtamista, neuvoo Käyttöauto Tampereen aluejohtaja Harri Mylläri.
Mitä sitten tarkoittaa suurempi viimeinen erä? Suurempi viimeinen erä maksetaan auton rahoituskauden lopussa, viimeisenä maksuna. Autorahoituksen viimeinen erä suunnitellaan usein niin, että se jää pienemmäksi kuin auton arvioitu jälleenmyyntiarvo.
- Toisin sanoen auton arvo on koko rahoituksen ajan hiukan suurempi kuin jäljellä oleva velka, toteaa Mylläri.
Näin viimeisen erän voi kuitata myymällä auton. Jos jälleenmyyntiarvo on suurempi kuin viimeinen erä, voi niiden välisen erotuksen käyttää esimerkiksi seuraavan auton rahoituksen käsirahana.
Rahoituksen voi osamaksusopimuksessa maksaa kokonaisuudessaan pois milloin vain.
- Maksettavaksi kertyy tällöin osamaksusopimuksen jäljellä oleva pääoma sekä kuluvan kuukauden korko ja käsittelymaksu. Sopimuksen päätyttyä asiakkaalle lähetetään ilmoitus ajoneuvon luovutuksesta, ja asiakas rekisteröi ajoneuvon itselleen, kertoo Leppinen.
Käyttödiili
Käyttödiili on kiinteään kuukausimaksuun perustuva osamaksurahoitusmalli. Käyttödiilillä saat pienellä kuukausierällä ja jopa ilman käsirahaa uuden auton käyttöösi 2-3 vuodeksi. Sopimus sisältää auton rahoituksen sekä palvelutason mukaiset autoilua helpottavat palvelut. Voit valita kolmesta palvelutasosta sinulle sopivimman. Sopimuskauden loppuessa takaamme sinulle sovitun hyvityshinnan autostasi. Tällöin voit lunastaa auton itsellesi tai palauttaa sen meille. Voit myös vaihtaa sopimukset uuteen Käyttödiili-autoon.
- Jos asiakas päätyy Käyttödiiliin, hän voi käyttää vaihtoautonsa hyvityksestä osan käsirahana uuden auton hankinnassa ja ottaa loput rahat omalle tililleen. Esimerkiksi, jos asiakas saa vaihtoautosta hyvityksenä 10 000 €, hän voi käyttää siitä puolet käsirahana uuden auton hankintaan ja loput 5 000 € maksetaan asiakkaan tilille, neuvoo Käyttöauto Tampereen tuotepäällikkö Mikko Ryyppö.
Voit lukea Käyttödiilistä lisää täältä.
Miten leasing eroaa osamaksusopimuksesta?
Lyhyesti, leasingsopimuksella vuokraat autoa itsellesi, kun taas osamaksusopimuksella lopulta ostat auton itsellesi.
- Leasing on vuokrasopimus, jossa maksetaan auton käytöstä sopimuksessa määrätyn vuokra-ajan, minkä jälkeen auto palautetaan. Tämän jälkeen asiakas voi halutessaan tehdä uuden sopimuksen, neuvoo Leppinen.
- Yksityisleasing on hyvä ratkaisu esimerkiksi silloin, kun tietää tarvitsevansa autoa määräajaksi eikä halua omistaa autoa, toteaa puolestaan Ryyppö.
Ryyppö kertoo leasingsopimuksen olevan helposti ennakoitavissa oleva sopimus. Siinä määritellään ennakkoon tietty kilometriraja, jonka verran autolla ennakoidaan ajettavan sopimusaikana sekä kuukausimäärän suurus. Tämä ennakoitu kilometriraja vaikuttaa leasingvuokran suuruuteen. Jos ajokilometrit kasvavatkin suuremmiksi kuin alun perin on arvioitu, muutoksesta täytyy sopia sekä myyjän että rahoitusyhtiön kanssa. Myös auton huoltokulut on mahdollista sisällyttää ennakkoon auton kuukausivuokraan.
Leppinen kertoo, että osamaksusopimus taas tähtää auton omistamiseen, kun kaikki osamaksuerät on maksettu. Osamaksumalli on hyvä vaihtoehto erityisesti silloin, kun tavoitteena on auton omistaminen.
Leasingsopimus on määräaikainen vuokrasopimus, eikä sitä yleensä ole mahdollista katkaista ilman kuluja. Osamaksusopimukseen taas on helpompi tehdä muutoksia ja esimerkiksi vaihtaa autoa kesken sopimuskauden.
Myyjämme neuvovat sinua mielellään autorahoituksen kanssa.
Voit myös selata valikoimaamme suoraan verkossa: